21 marca 2018 roku uczniowie III LO udali się na jednodniowe praktyki do wybranych firm i instytucji. Wszystko w ramach Ogólnopolskiego Dnia Przedsiębiorczości, którego organizatorem jest Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości a patronat honorowy nad nim sprawuje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. Ideą programu jest włączenie środowiska przedsiębiorców w edukację młodych ludzi, a także stworzenie nowatorskiej płaszczyzny przekazywania młodzieży wiedzy o funkcjonowaniu na rynku pracy.

   Uczestnicy projektu mieli możliwość zapoznania się ze specyfiką pracy w wybranym zawodzie, a poprzez to dokonania weryfikacji swoich planów odnośnie przyszłej kariery zawodowej. Młodzi ludzie mieli okazję zapoznać się z działalnością różnych firm i instytucji na terenie województwa świętokrzyskiego.

     Społeczność uczniowska III LO chciałaby bardzo podziękować wszystkim, którzy tego dnia podzielili się swoją wiedzą i zawodowym doświadczeniem: W Starachowicach:  KP Państwowej Straży Pożarnej, Empik Sp.z.o.o, Gabinet weterynaryjny Goldi, Miejska Biblioteka Publiczna, Zakład Energetyki Cieplnej, Publiczna Szkoła Podstawowa w Stawie Kunowskim, Publiczna Szkoła  Podstawowa w Szerzawach  oraz Społeczna Akademia Nauk   w Kielcach

     W organizację Dnia Przedsiębiorczości zaangażowali się również nauczyciele  III LO:  Anita Skowrońska, Joanna Kumon, Paweł Myszka. Koordynatorką projektu była Elżbieta Majchrzak. Nauczyciele szkoły podkreślają, iż chcą uczyć młodzież przez praktykę, aby absolwent III LO z łatwością odnalazł się w życiu zawodowym. Taki jeden dzień, spędzony na konkretnym stanowisku, bardzo często pozwala uczniom sprawdzić się w konkretnym działaniu           i upewnić się, czy są na dobrej drodze do kariery zawodowej, czy raczej powinni inaczej zaplanować dalszą ścieżkę edukacyjną. Dzięki takiemu doświadczeniu młodzież może zweryfikować swoje plany zawodowe na przyszłość.

 

Wypowiedzi uczniów i nauczycieli nt. Dnia Przedsiębiorczości

 W ramach „Dnia Przedsiębiorczości” w dniu 21 marca 2018r. odbyłam jednodniowe praktyki  w gabinecie weterynaryjnym na stanowisku weterynarza. Jest to bardzo trudna i precyzyjna praca, ponieważ trzeba dobrze dobrać leki  na daną chorobę .  Trzeba umieć się skupić podczas zabiegów operacyjnych. Podczas odbywania praktyk miałam okazję brać udział w przygotowaniu kota do sterylizacji. Weterynarz stwierdził że podczas operacji są drastyczne widoki, dlatego też na moment zabiegu opuściłam salę.  Pod koniec operacji weterynarz mnie poprosił i tłumaczył mi na czym polegał zabieg.  Podczas czekania na koniec operacji miałam okazję porozmawiać również z panią groomer na temat zwierząt. Podczas rozmowy dowiedziałam się, że aby zostać weterynarzem, czy też groomerem  trzeba kochać zwierzęta i mieć do nich cierpliwość. Moim zdaniem warto organizować takie praktyki w ramach „Dnia przedsiębiorczości”, aby młodzież mogła zobaczyć, jak się pracuje na danym stanowisku, dzięki czemu łatwiej będzie zdecydować co robić w przyszłości.

                                                                             Karolina Drobniak klasa 3a

 

Na Dzień Przedsiębiorczości w naszej szkole wybrałam praktyki w zawodzie nauczyciela klas I-III. Udałam się do Publicznej Szkoły Podstawowej w Szerzawach. Moim opiekunem była Pani Elżbieta Moras. W ramach tego dnia oglądałam pracę pedagoga oraz wykonywałam powierzone mi zadania. Bardzo podobał mi się dzień spędzony w szkole. Pod koniec mojej wizyty jeszcze chwilkę rozmawiałam z moją opiekunką. Pomogła mi wypełnić kartę, którą otrzymałam od koordynatora. Opowiedziała mi o wykształceniu niezbędnym do pracy na stanowisku nauczyciela. Dowiedziałam się również, jakie umiejętności są potrzebne w tym zawodzie. Po Dniu Przedsiębiorczości, wywnioskowałam, że praca w zawodzie nauczyciela, nie jest tak łatwa, jak się wszystkim wydaje. Przede wszystkim potrzeba dużo cierpliwości i wytrwałości, sprawia jednak ogromną satysfakcję. Po ukończeniu studiów chciałabym podjąć pracę w szkole. Niestety na dzień dzisiejszy perspektywy zatrudnienia na stanowisku pedagoga są bardzo trudne, ale może za kilka lat to się zmieni.

                                                                               Monika Garbacz klasa 2a

 

21 marca 2018 w ramach 15 edycji programu jednorazowych wizyt w firmach, bądź instytucjach dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych odbył się Dzień Przedsiębiorczości w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Starachowicach. W jednodniowych praktykach uczestniczyły uczennice klasy II a z III Liceum Ogólnokształcącego im. K. K. Baczyńskiego, Monika Szewczyk i Julia Kulczuga. Uczennice zapoznały się z pacą bibliotekarza, poznały zaplecze biblioteki, pomogły w codziennych obowiązkach bibliotekarskich. Licealistki wprowadzały książki do inwentarza elektronicznego, wykonały scenariusz zajęć literackich dla przedszkolaków. Uczennice wykazały się dużą sumiennością, zaangażowaniem i zainteresowaniem pracą bibliotekarza. Warsztaty odbyły się w MBP „Plastuś”.

                                                      Monika Telka  Miejska Biblioteka Publiczna Filia nr 5

 

     Uważam, że "Dzień Przedsiębiorczości" to świetne przedsięwzięcie, ponieważ informuje  młodych ludzi o zawodzie, jaki będą mogli wykonywać w przyszłości. W ramach programu na naszej uczelni mieliśmy okazję po raz pierwszy gościć grupę młodzieży ze Starachowic i współuczestniczyć w kształtowaniu ich przyszłych wyborów życiowych.

                                                     Paweł Ramiączek  Dziekan Wydziału
                                                     Handlu i Bezpieczeństwa w Kielcach

 

Udział w projekcie Dnia Przedsiębiorczości  pozwala naszym uczniom zdobywać wiedzę nt. kwalifikacji i predyspozycji niezbędnych do wykonywania danej profesji oraz zapoznać się z działalnością różnych firm, instytucji czy urzędów. To bardzo ważne  aby nasz absolwent w przyszłości poradził sobie na rynku pracy.

                                                     Mirosław Niewczas  Dyrektor Szkoły

 

     Z moich doświadczeń wynika, iż projekt Dnia Przedsiębiorczości  jest wspaniałą lekcją dla młodych ludzi, stojących przed wyborem  drogi  edukacyjnej i zawodowej. Młodzież ma możliwość porównania swoich wyobrażeń o danym zawodzie z rzeczywistością. To także okazja dla niezdecydowanych , którzy  w trakcie tego przedsięwzięcia mogą zainteresować  się zawodem, którego wcześniej nie znali lub mieli o nim inne wyobrażenie.

                                                     Elżbieta Majchrzak koordynator DP