Back To Top
Pod tym adresem znajdziesz archiwalną stronę naszej szkoły:
https://web.archive.org/web/20170911233606/http://3lo.starachowice.pl
Ślubowanie klas I
Rajd szkolny
Dzień Edukacji Narodowej
Scyzoryki dla Afryki
Ślubowanie klas I
Konwencja Praw Dziecka ratyfikowana przez Polskę w 1991 r. dała prawo rodzicom dzieci niepełnosprawnym do decydowania o miejscu edukacji ich dzieci, a art. 1 ust. 5 ustawy o systemie oświaty zapewnił możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół wszystkim dzieciom, zgodnie
z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami.
Dąży się aby w jednym miejscu przebywały osoby o różnych możliwościach intelektualnych i ruchowych.
Edukacja w klasach integracyjnych jest korzystna dla wszystkich dzieci
i ich rodzin. Dzieci pełnosprawne uczy tolerancji, wrażliwości i otwartości na drugiego człowieka. Sprawne dzieci podnoszą niepełnosprawnym poziom edukacyjny, co umożliwia im dalszą naukę a w przyszłości normalne, aktywne funkcjonowanie w społeczeństwie.
III Liceum Ogólnokształcące im. K. K. Baczyńskiego z Oddziałami Integracyjnymi uzyskało status prawny od r. szk. 2009/2010 i stało się kolejnym ogniwem powiatowego systemu edukacyjnego dla uczniów niepełnosprawnych.
Wcześniej, przez kilka lat, realizowaliśmy Edukacyjny Projekt Integracyjny, w ramach którego, młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych uczyła się w klasach integracyjnych i ogólnodostępnych. Już od kilku lat dostosowujemy wymagania edukacyjne do ich indywidualnych potrzeb, umożliwiając im naukę wśród zdrowych rówieśników oraz pełne uczestnictwo w życiu społecznym.
Oferujemy pomoc ze strony przeszkolonej kadry nauczycielskiej, która chętnie podnosi swoje kwalifikacje zawodowe.
I. Charakterystyka uczniów niepełnosprawnych przyjmowanych do szkoły.
W III Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Integracyjnymi w Starachowicach tworzymy warunki do nauki uczniom niepełnosprawnym, mającym różne dysfunkcje, które są podstawą do wydania przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Mogą to być osoby:
- słabowidzące,
- słabosłyszące
- przewlekle chore
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- z niepełnosprawnością ruchową
- z niepełnosprawnością sprzężoną
- zagrożone niedostosowaniem społecznym.
Wszystkie te osoby powinny być zdolne do samodzielnego funkcjonowania w środowisku, przy częściowej pomocy osób drugich tworzących system wsparcia środowiskowego.Przyjmujemy, iż rozwój fizyczny, umysłowy, emocjonalny i społeczny uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych może być dysharmonijny.
Zakładamy, iż uczniowie przyjmowani do szkoły są w stanie, ewentualnie z niewielkimi ograniczeniami, nawiązać kontakt z otoczeniem.
Rozwój emocjonalny uczniów nie wykazuje głębokich zaburzeń, które mogą być przyczyną zagrożenia bezpieczeństwa własnego, innych uczniów i pracowników szkoły. Dopuszczalna jest labilność emocjonalna, obniżona tolerancja na trudności, hałas, stres. W przypadkach głębszych zaburzeń wskazane jest pozostawanie pod opieką specjalistyczną w placówkach leczniczych i terapeutycznych w środowisku.
Sprawność grafomotoryczna uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych może być obniżona.
II. Organizacja procesu dydaktyczno - wychowawczego w szkole integracyjnej.
1. Ogólne założenia programowe.
Podstawową formą realizacji nauczania jest szeroko pojęta indywidualizacja umożliwiająca uczniom niepełnosprawnym największy zakres integracji. Wiąże się to z dostosowaniem programów nauczania do indywidualnych możliwości niepełnosprawnego ucznia na podstawie orzeczeń poradni psychologiczno - pedagogicznej.
2. Organizacja procesu dydaktycznego.
Konstrukcja prowadzenia zajęć w oddziale integracyjnym lekcji generalnie nie różni się od konstrukcji typowych lekcji w oddziałach masowych.
Praca w oddziale integracyjnym bazuje na wszystkich formach organizacji lekcji zalecanych przez pedagogikę ogniw: część wstępna, praca zbiorowa klasy, praca indywidualna, część podsumowująca.
Podstawą pracy na lekcji powinna być zasada nauczania zindywidualizowanego, uwzględniająca indywidualne potrzeby i możliwości każdego ucznia, biorąc pod uwagę jego rozwój emocjonalny, intelektualny i społeczny oraz bazowaniu na jego zainteresowaniach i zdolnościach.
Metody pracy powinny być dostosowane do psychofizycznych zdolności ucznia.
Integracyjne nauczanie jest efektywne tylko wówczas, jeżeli proces edukacyjny prowadzony jest przez dwóch nauczycieli: nauczyciela danego przedmiotu
i nauczyciela wspomagającego.
3. Zadania nauczyciela wspomagającego
- edukacyjne:
pedagog specjalny powinien realizować i czuwać nad realizacją przez ucznia niepełnosprawnego kolejnych zadań
udzielać pomocy tak, by nie zaniżać wymagań edukacyjnych oraz kryteriów oceniania
opracować z nauczycielem danego przedmiotu strategię lekcji tak, by nauczanie wszystkich uczniów było skuteczne i uwieńczone sukcesem.
-integrujące:
czuwanie i wspieranie integracji pomiędzy uczniami jednej klasy a także całej szkoły, pomiędzy rodzicami dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych.
-wychowawcze:
wspieranie rodziców dzieci niepełnosprawnych poprzez kształtowanie prawidłowej postawy rodzicielskiej wobec własnego dziecka
bycie wychowawcą całej klasy integracyjnej
4. Sposób oceniania.
Ocena semestralna i roczna uczniów niepełnosprawnych przedstawiona jest w dokumentacji w formie stopnia według obowiązującej skali ocen.
W przypadku uczniów niepełnosprawnych realizujących zindywidualizowany tok nauczania do arkusza ocen dołącza się ocenę opisową opracowaną przez nauczyciela wspomagającego
Pomoc nauczyciela wspomagającego przy opracowaniu programów indywidualnych dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów
Pedagog specjalny prowadzi indywidualną dokumentację każdego ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
5. Organizacja procesu opiekuńczego.
Realizacja tego zadania przewiduje:
- wspieranie funkcjonowania uczniów na terenie szkoły we wszystkich niezbędnych zakresach
zaspokajanie potrzeb akceptacji uczniów oraz integracji w środowisku szkolnym i szerszym - społecznym
- pozytywne motywowanie do nauki
- nauka umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
III. Współpraca z rodzicami.
Szkoła będzie budować partnerskie relacje z rodzicami poprzez:
- spotkania informacyjne
- kontakty indywidualne
- szkolenia rodziców i nauczycieli w miarę możliwości realizowane wspólnie
- prowadzenie lekcji otwartych dla rodziców
- projektowanie wspólnych przedsięwzięć.
Współpraca opiera się na świadomości obowiązków, które powinni realizować nauczyciele i rodzice, posiadający wspólny cel - wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka. Pomocą w określeniu zadań jest kontrakt uwzględniający obowiązki rodziców ucznia w klasach integracyjnych oraz ankieta dla rodziców, pozwalająca rozpoznać oczekiwania wobec szkoły i wizję współpracy pochodzącą od rodziców.
Wymiana opinii, wniosków, spostrzeżeń odbywa się podczas regularnych kontaktów z rodzicami (nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu) i indywidualnie zawsze w razie pojawiającej się potrzeby .
IV. Współpraca z innymi placówkami i organizacjami działającymi na rzecz dzieci.
Funkcjonowanie szkoły integracyjnej opiera się o współpracę z następującymi organizacjami i instytucjami:
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Starachowicach
- Świętokrzyskie Kuratorium Oświaty
- Zarząd Powiatu Starachowickiego
- Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Starachowicach
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Starachowicach
- Powiatowa Społeczna Rada ds. Osób Niepełnosprawnych
- inne szkoły w powiecie prowadzące edukację uczniów niepełnosprawnych.
Tradycje w III LO
W naszym liceum mamy mocno zakorzenione tradycje, które współtworzą ciepłą atmosferę panującą między dyrekcją, nauczycielami, pracownikami, uczniami i rodzicami. We wrześniu odbywa się ślubowanie klas pierwszych wkrótce potem otrzęsiny, po których "koty" stają sie pełnoprawnymi uczniami szkoły. Zaraz potem odbywają oni tradycyjną wycieczkę do Warszawy, na Powązki, do grobu patrona szkoły i jego żony, Barbary.
Tradycją listopadowo-grudniową jest kalendarz adwentowy, przygotowywany przez Samorząd Uczniowski : codziennie czeka na uczniów i nauczycieli niespodzianka typu : niepytany numer, obowiązek odśpiewania kolędy, pytanie tylko wyznaczonych numerów itp. W grudniu cała szkoła uczestniczy w wigilii i podziwia jasełka reżyserowane przez któregoś z nauczycieli. Koniec I semestru stoi pod znakiem studniówki klas czwartych. Corocznie polonez rozpoczyna ten piękny bal. Zaraz po feriach ciężkie uczniowskie życie umilają Walentynki. Potem marzec i pierwszy dzień wiosny, który w naszej szkole nie jest dniem wagarowicza, lecz wspólnej zabawy na niezwykle wydłużonych przerwach. Mniej więcej na początku kwietnia organizujemy Dzień Języków Obcych. Każda z klas przedstawia w możliwie dowcipnej i pomysłowej formie, czego nauczyła się na lekcjach języka angielskiego, niemieckiego, czy francuskiego. Maj , to wiadomo, matura. Młodsze klasy uczestniczą w rajdzie, by swą obecnością nie rozpraszać starszych kolegów. Trzeci czerwca to Święto Szkoły, rocznica ślubu Barbary i Krzysztofa Baczyńskich.
Dzień Języków Obcych
Każdego roku aktywizuje wszystkich uczniów i jest doskonałą okazją do zaprezentowania swoich umiejętności. Klasy przedstawiają wybrany kraj pod wieloma aspektami: zwyczaje, potrawy, taniec, piosenka, prezentacja multimedialna. Dzień Języków Obcych jest formą zdobywania wiedzy w ciekawy sposób.
Andrzejkowa Jaskinia Wróżb
Co roku 30 listopada biblioteka szkolna organizuje imprezę pod hasłem „Andrzejkowa Jaskinia Wróżb”. W małej salce gimnastycznej przygotowanych jest kilka stanowisk z różnymi rodzajami wróżb. Całe pomieszczenie jest udekorowane świecami, lampkami i innymi akcesoriami potęgującymi atmosferę tajemniczości. Do wróżenia zapraszamy naszych nauczycieli, którzy naprawdę chętnie „przepowiadają przyszłość” swoim uczniom, wykazując się przy tym niezwykłą pomysłowością i dużym poczuciem humoru. Biletem wstępu dla wszystkich uczestników zabawy są maskotki i słodycze. Zebrane fanty członkowie PCK wykorzystują następnie do przygotowania paczek mikołajkowych dla dzieci z domu dziecka i uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Starachowicach. Impreza niezmiennie cieszy się wielkim powodzeniem zarówno uczniów jak i nauczycieli, wszyscy chętnie biorą udział w „wielkim wróżeniu” i ofiarnie składają fanty na szczytny cel. Jest przy tym zawsze dużo śmiechu i zabawy. W przygotowanie scenografii i różnego rodzaju rekwizytów angażują się członkowie PCK, aktywu bibliotecznego i samorządu szkolnego.
Jasełka
Impreza, która ma stałe miejsce w tradycji szkoły. Uczniowie pod kierunkiem księdza przygotowują przedstawienie narodzin Chrystusa. Jasełka cieszą się zainteresowaniem wśród młodzieży a szczególna atmosfera podczas imprezy jest okazją do złożenia wspólnych życzeń i zaśpiewania kolęd.
31 Maja Światowy Dzień bez Tytoniu
31 maja każdego roku szkoła bierze udział w ogólnoświatowej akcji – Dzień bez Tytoniu. Współpracujemy z pracownikami SANEPiD-u w Starachowicach, którzy udostępniają plakaty, ulotki informacyjne, filmy wideo o tematyce antynikotynowej, służą pomocą merytoryczną, i zachęcają do kontynuacji działań propagujących życie bez nałogów. W organizację akcji zawsze chętnie angażują się członkowie tzw. aktywu bibliotecznego, którzy w zależności od scenariusza przeprowadzają happening, odgrywają scenki teatralne, przygotowują audycję w szkolnym radiowęźle czy punkty informacyjne. Imprezie towarzyszą zwykle konkursy organizowane przez Szkolne Koło PCK. Nasi uczniowie brali udział w konkursie na plakat, przygotowywali portfolio i hasła antynikotynowe. Wystawy pokonkursowe stanowią oprawę plastyczną całej akcji.
Śladami Patrona Szkoły
We wrześniu lub październiku klasy I wyjeżdżają ze swymi wychowawcami na wycieczkę do stolicy. Młodzież zwiedza Warszawę – rodzinne miasto Krzysztofa Kamila Baczyńskiego – patrona naszej szkoły. Zawsze staramy się odwiedzić jak najwięcej miejsc bezpośrednio związanych z życiem poety. Obowiązkowym punktem programu jest Cmentarz Powązkowski, gdzie w jednej mogile spoczywają Krzysztof i jego ukochana żona Barbara. Oddając hołd patronowi, składamy na jego grobie kwiaty, zapalamy znicze i czytamy jego wiersze.
Konkurs Filmowy
W naszej szkole organizowany jest co roku Konkurs Filmowy. Uczestniczą w nim uczniowie szkół licealnych i gimnazjalnych z powiatu starachowickiego. Celem konkursu jest przede wszystkim rozwijanie zainteresowań młodzieży sztuką filmową i upowszechnianie kultury filmowej. W naszych działaniach wspiera nas SCK, Wypożyczalnia DVD, WSH Kielce, którzy wraz z innymi sponsorami są fundatorami bardzo atrakcyjnych nagród. W trakcie zawodów uczestnicy muszą wykazać się wiedzą z zakresu kinematografii polskiej i światowej, wyjaśniać terminy związane z produkcją filmowa a także rozpoznawać gatunki i muzykę filmową. Konkurencje są przygotowane w atrakcyjnej i różnorodnej formie. Współzawodnictwo przebiega zawsze w miłej i koleżeńskiej atmosferze.
Tydzień Kultury Języka Polskiego
Tydzień Kultury Języka Polskiego to stały element w kalendarium imprez organizowanych w naszej szkole. Co roku III LO włącza się aktywnie do działań na rzecz propagowania poprawnej polszczyzny w mowie i piśmie. Celem projektu jest poszerzanie wiedzy z zakresu ortografii, frazeologii, słowotwórstwa, historii języka polskiego, a także uświadomienie wartości języka jako symbolu tożsamości narodowej. W związku z tym w naszej szkole mają miejsce różnorodne przedsięwzięcia. Są to: ogólno-szkolne dyktando, konkurs recytatorski, konkurs literacki, konkurs na najlepszego humanistę, koncert poezji śpiewanej. Nad przebiegiem projektu czuwają członkowie Zespołu Humanistycznego.
Dzień Patrona
3 czerwca każdego roku szkolnego to ważny dzień dla całej społeczności szkolnej III LO. W tym dniu uroczyście obchodzimy Dzień Patrona naszej szkoły - Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. 3 czerwca 1942 roku Baczyński wziął ślub ze swoja ukochaną Basią Drabczyńską. I właśnie ten dzień w historii naszej szkoły , od roku 1994, jest obchodzony jako święto naszej szkoły. Baczyński – poeta, żołnierz – sylwetka wybitna, wielowymiarowa zasługuje na pamięć, dlatego staramy się, by Dzień Patrona miał charakter niezwykły. W ramach uroczystości organizowanych jest wiele przedsięwzięć, projektów, konkursów. Są to miedzy innymi:
konkurs - Życie i Twórczość K.K. Baczyńskiego, wystawa - Pokolenie Baczyńskiego, konkurs recytatorski, konkurs literacki, montaż słowno-muzyczny. Uczniowie klas od pierwszych dni pobytu w szkole poznają sylwetkę Baczyńskiego. Na lekcjach wychowawczych zbierają informacje, dyskutują o wyborach moralnych Patrona, czytają Jego poezję i starają się ją zrozumieć. Wędrujemy także śladami Baczyńskiego – w sensie dosłownym i metaforycznym. Każdego roku klasy I jadą do Warszawy, by tam w ciszy i zadumie Powązkowskiego cmentarza, złożyć hołd swojemu Wielkiemu Patronowi.
Sesja Ekologiczna
Z okazji Dnia Ziemi obchodzonego 22 kwietnia, corocznie odbywa się w szkole Sesja Ekologiczna. W jej ramach organizujemy cykl różnorodnych działań: konkursy plastyczne na najlepszy plakat o tematyce ekologicznej, konkursy wiedzy ekologicznej, prelekcje zaproszonych gości, prezentacje multimedialne, referaty uczniów, wycieczki o tematyce ekologicznej, montaże słowno- muzyczne. Całość koordynują nauczyciele zespołu matematyczno-przyrodniczego. Każda Sesja ma inny temat, np. „Woda źródłem życia”, „Chrońmy lasy”, „Czyste powietrze wokół nas”.
PEDAGOG SZKOLNY:
Funkcję Pedagoga w III LO pełni pani mgr Renata Kowalik.
Wszystkich zainteresowanych przyjmuje codziennie w sali nr 19
Działania pedagoga określa się w szkole mianem pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Co się kryje za tym określeniem?
Otóż pedagog to ktoś, kto doradza w różnych sprawach życiowych i szkolnych uczniom, rodzicom i nauczycielom. Troszczy się o dobre samopoczucie młodzieży w szkole, o to, aby odnaleźli się w zespole klasowym i społeczności szkolnej. Interesuje się różnorodnymi trudnościami młodzieży i pomaga w ich rozwiązaniu, angażując do tego także rodziców, nauczycieli a nieraz specjalistów poza szkołą, jeśli waga problemu tego wymaga.
Często zdarza się pedagogowi słuchać o rozterkach sercowych swoich wychowanków, o ich codziennych radościach i smutkach. Angażuje się w rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w szkole. Pedagog chciałby pomóc wszystkim, którzy tego potrzebują, choć zdaje sobie sprawę, że nie zawsze jest to możliwe.
Ujmując rzecz bardziej oficjalnie do szczegółowych zadań pedagoga III Liceum Ogólnokształcącego należy:
Koordynowanie integracji uczniów klas I na początku roku szkolnego – współorganizowanie Rajdu integracyjnego klas I oraz prowadzenie (ewentualnie przy współudziale psychologa z PPP) wraz z wychowawcami zajęć integracyjnych.
Poznawanie środowiska uczniów przy pomocy różnych technik - analiza dokumentacji indywidualnej uczniów oraz dzienników, rozmowa, wywiad (z uczniami, rodzicami, wychowawcami, pedagogami szkół gimnazjalnych – w szczególnie trudnych przypadkach wychowawczych).
Na podstawie diagnozy – planowanie i organizowanie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej takich jak:
rozmowy poradnicze z uczniami, rodzicami i nauczycielami klas,
interwencje wychowawcze i profilaktyczne w kryzysowych sytuacjach dotyczących wychowanków,
mobilizowanie do korzystania z pomocy specjalistycznej – psychologa, psychiatry, specjalisty do spraw uzależnień itp. w uzasadnionych przypadkach – we współpracy z rodzicami,
poradnictwo dla wychowawców dotyczące indywidualnych i klasowych przypadków wychowawczych, poradnictwo dla rodziców uczniów o nasilonych trudnościach życiowych i wychowawczych,
koordynowanie różnych form pomocy materialnej – pomoc stypendialna, rzeczowa,
różnorodna pomoc pedagogiczna dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – ścisła współpraca z nauczycielami uczącymi i Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną.
4. Koordynowanie doradztwa grupowego w sprawie wyboru dalszego kierunku kształcenia
zajęcia „Planowanie karier zawodowych” we współpracy z doradcami zawodowymi z PPP dla klas II i III,
warsztaty „Aktywne poszukiwanie pracy” we współpracy z doradcą zawodowym przy OHP
5. Prowadzenie doradztwa indywidualnego dla uczniów w sprawie wyboru dalszego kierunku kształcenia i zawodu
6. Gromadzenie wraz z nauczycielem bibliotekarzem publikacji dotyczących warunków rekrutacji w szkołach policealnych, informatorów wyższych uczelni, wydawnictw poruszania się na rynku pracy w kraju, regionie i za granicą – szczególnie w krajach Unii Europejskiej.
7. Współpraca z wychowawcami w zakresie profilaktyki – prowadzenie zajęć edukacyjnych, szkolnych projektów profilaktycznych – wg Szkolnego Programu Profilaktyki.
8. Współpraca z instytucjami w środowisku wspierającymi działalność profilaktyczną szkoły – m. in. z Komendą Powiatową Policji, Punktem Konsultacyjnym dla Rodziców i Młodzieży Uzależnionej, Poradnią Zdrowia Psychicznego, Sanepidem itp.
9. Współpraca z rodzicami uczniów:
udział w zebraniach klasowych z rodzicami – pedagogizacja
poradnictwo indywidualne dla rodziców,
współpraca z rodzicami uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w zakresie wypełniania zaleceń PPP dotyczących indywidualizacji wymagań szkolnych dla tych uczniów.